Museums, the Exhibitionary Complex and State Stability in the Victorian Era - CY Cergy Paris Université Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Angles: French Perspectives on the Anglophone World Année : 2016

Museums, the Exhibitionary Complex and State Stability in the Victorian Era

Musées, complexe d’exposition et stabilité de l’État à l’époque victorienne

Cécile Doustaly

Résumé

This paper focuses on the different actors, whether public, private or voluntary, who, during the Victorian Age, campaigned in favour of the opening of national or municipal public museums, using intertwined cultural, political, social and economic rationales for support, notably museums’ supposed capacity to educate, pacify and control perceived unstable parts of the population considered as a threat to state stability. How were the objects of concern, ie the working classes, presented in the different discourses and actions relating to museums before and after their opening? The period corresponded to mutable urban conditions: an increased pace in urbanisation, neighbourhood segregation and related problems (criminality, betting, alcohol), leading to the development of the rational recreation movement, whose support in favour of the creation of public cultural institutions is scrutinized, in contrast to other movements and charities. The 1851 Exhibition is studied as it provides a different exhibitionary complex and context to that of museums. It is identified as the turning point of the Victorian Era and a shift away from the pacifying role until then associated with museums. Last, the reasons for these Victorian public museums, notably the South Kensington, then Victoria and Albert Museum, attracting a large number of visits from the working classes are analysed in a context of enduring class distinction. The article draws on primary sources as well as classic theories on social control from Bailey’s (leisure historian) and Bennett’s (developing Foucault’s approach to museums), but also from Parrat, Taylor, Kriegel, and more recently Jennings, Quinn, Purbrick and Woodson Boulton. The periodization, categorisation of actors and typology of museums articulated for the article allow us to unveil the specific relevance of conflicting theories about the role of museums.
Cet article s’intéresse aux différents acteurs, qu’ils soient publics, privés ou associatifs, qui, durant l’époque Victorienne, ont mené des campagnes en faveur de l’ouverture de musées publics nationaux ou municipaux s’appuyant sur un écheveau d’arguments culturels, politiques, sociaux et économiques en faveur du soutien, notamment la capacité supposée des musées à éduquer, pacifier, contrôler les pants de la population jugés instables et susceptibles de menacer la sécurité et la stabilité de l’État. Comment était présenté cet objet d’inquiétude, c’est-à-dire la classe ouvrière, dans les différents discours et actions en lien avec les musées, avant et après leur ouverture ? La période correspond à une mutation des villes : accélération de l’urbanisation et de la ségrégation des quartiers, problèmes associés (criminalité, jeux d’argent, alcool), qui conduisent au développement du mouvement pour des loisirs respectables, dont le soutien en faveur de la création d’institutions culturelles publiques est analysé ici, en regard d’autres mouvements et associations. La Grande Exposition de 1851 est étudiée car elle apporte un contexte et un complexe d’exposition différent de ceux des musées. Elle peut être identifiée comme un tournant dans l’ère victorienne et une rupture dans le rôle pacificateur jusqu’alors associé aux musées. Enfin, sont analysées les raisons pour lesquelles ces musées victoriens, notamment le South Kensington, puis Victoria and Albert Museum attirèrent un grand nombre de visiteurs issus de la classe ouvrière, bien que les distinctions de classe soient restées opérantes. L’article s’appuie sur des sources primaires, sur les théories classiques sur le contrôle social de Bailey (historien du loisir) et de Bennett (qui applique les théories de Foucault aux musées), mais aussi sur Parrat, Taylor, Kriegel, et plus récemment sur Jennings, Quinn, Purbrick et Woodson Boulton. La périodisation, la catégorisation des acteurs et la typologie des musées articulés pour cet article permettent de mettre à jour la pertinence relative de ces théories divergentes sur le rôle assumé par les musées.  

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Dates et versions

hal-04183242 , version 1 (18-08-2023)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04183242 , version 1

Citer

Cécile Doustaly. Museums, the Exhibitionary Complex and State Stability in the Victorian Era. Angles: French Perspectives on the Anglophone World, 2016. ⟨hal-04183242⟩
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