Development of a VAS for educational assistance in the form of a mobile application on a telecommunications operator network: search for home teaching assistants - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Revue Méditerranéenne des Télécommunications=Mediterranean Telecommunication Journal Year : 2021

Development of a VAS for educational assistance in the form of a mobile application on a telecommunications operator network: search for home teaching assistants

Elaboration d'un SVA d'aide à l'éducation sous forme d'application mobile sur un réseau d'opérateur de télécommunications: recherche d'assistants pédagogiques à domicile

(1, 2, 3) , (1) , (4) , (2) , (1) , (1)
1
2
3
4

Abstract

This research aims to provide a Value Added Service (VAS) focused on the development of an online collaborative platform between teaching assistants and learners. This article will attempt to answer the research questions. How can technologies contribute to reconfiguring the training environment held hostage by the various socio-political crises? How can the use of technologies contribute to promoting the emergence of new professions such as the adviser or the home teaching assistant? In order to answer the two research questions, we have, through a rigorous methodological approach, analyzed and designed the application through a detailed study of the functionalities to be offered, the modeling of the system and the choice of the system architecture. Subsequently, we studied the deployment of a VAS in a telecommunications network more particularly that of Viettel Cameroon. A set of "NextSchool" and "NextScool Admin" applications tested by users on the Viettel Cameroon S.A operator network have emerged.
La présente recherche a pour objectif de proposer un Service à Valeur Ajouté (SVA) axé sur l’élaboration d’une plateforme collaborative en ligne entre les assistants pédagogiques et les apprenants. Il sera question dans cet article de répondre aux questions de recherche. Comment les technologies peuvent-ils contribuer à reconfigurer l’environnement de formation pris en otage par les diverses crises sociopolitiques ? Comment l’usage des technologies peut-il contribuer à favoriser l’émergence des nouveaux métiers comme le conseiller ou l’assistant pédagogique à domicile? En vue de répondre aux deux questions de recherche, nous avons par une démarche méthodologie rigoureuse, analysé et conçu l’application en passant par une étude détaillée des fonctionnalités à offrir, la modélisation du système et le choix de l’architecture du système. Par la suite, nous avons étudié le déploiement d’un SVA dans un réseau de télécommunications plus particulièrement celui de Viettel Cameroun. Un ensemble d’applications "NextSchool" et "NextScool Admin" testées par des utilisateurs sur le réseau d’opérateur Viettel Cameroun S.A ont vu le jour. Mots clés: SVA, Télécommunications, Viettel Cameroun S.A, NextSchool, Assistant Pédagogique
Fichier principal
Vignette du fichier
Art 2021_Elaboration d'un SAV.pdf (777.48 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Publisher files allowed on an open archive

Dates and versions

hal-03636543 , version 1 (11-04-2022)

Identifiers

  • HAL Id : hal-03636543 , version 1

Cite

Janvier Fotsing, Narcisse Talla Tankam, Fabrice Pegoffa, Théodore Njingang, Glwadis Keugong Meli, et al.. Elaboration d'un SVA d'aide à l'éducation sous forme d'application mobile sur un réseau d'opérateur de télécommunications: recherche d'assistants pédagogiques à domicile. Revue Méditerranéenne des Télécommunications=Mediterranean Telecommunication Journal, 2021, 11 (1). ⟨hal-03636543⟩
12 View
4 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More